Gesloten of bass reflex subwoofer?

Gesloten of een bass reflex subwoofer?


Welke subwoofer is het beste? Een gesloten of bass reflex subwoofer? Het is een vraag die menig muziekliefhebber bezig houd. Op het internet circuleren er een paar hardnekkige mythes en veralgemeningen. We krijgen regelmatig vragen over dit topic. Een kort antwoord, het hangt ervan af. De kenmerken van elk subwoofertype bespreken we hieronder in detail, samen met de aanbevolen toepassing en luisteromgeving leidt dit tot optimale prestaties.

gesloten of bass reflex subwoofer

GESLOTEN SUBWOOFERS:

COMPACT FORMAAT
Gesloten subwoofers hebben meestal een kleinere kast grootte en zijn daarom gemakkelijker te integreren in de luisteromgeving met een minimale visuele impact op het interieur. Gesloten subwoofers zijn een goede keuze bij multimedia-systemen die met verschillende media overweg moeten kunnen (films, muziek, games).

BEST VOOR KRITISCHE MUZIEK TOEPASSINGEN
Een goed ontworpen gesloten subwoofer zal doorgaans minder faserotatie vertonen, een lagere groep vertraging hebben en minder nadreunen in het tijd domein (ringing). Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de gesloten subwoofer de excellente keuze is bij kritische muziek toepassingen. Door liefhebbers vaak omschreven als strakker en beter gedefinieerd, met minder boemerigheid.

KAMER VERSTERKING (room gain)
Een gesloten subwoofer heeft een ondiepere roll-off respons dan een gepoorte subwoofer. Kleine en middelgrote kamers profiteren dan ook nog eens van ‘room gain’.

Dit betekent dat de frequentierespons van gesloten subwoofers vaak veel verder reikt dan de quasi-dode frequentierespons opgegeven door de fabrikant. Hieronder is een grafiek van de SVS SB-2000 quasi-anechoic frequentierespons in vergelijking met de in-room frequentierespons.

gesloten of bass reflex subwoofer
BEPERKTE DYNAMIEK IN DE DIEPSTE OCTAVEN
Met elke diepere octaaf, verviervoudigd de conusuitslag in een gesloten subwoofer om hetzelfde geluidsdrukniveau te handhaven. Een gesloten subwoofer heeft dus meer versterkervermogen nodig in de diepste octaven om eenzelfde geluidsdruk neer te zetten als zijn bass reflex tegenhanger. Als gevolg hiervan zal een gesloten subwoofer meestal een lager dynamisch vermogen bieden dan een bass reflex subwoofer uit dezelfde familie / prijsklasse.
Dit betekent niet noodzakelijk dat een gesloten subwoofer niet goed presteert met actiefilms (die veel eisen in de 18-36 Hz regio). Vergeet niet dat een kleinere kamer profiteert van ‘room gain’. Als de dynamische grenzen van een gesloten subwoofer goed zijn afgestemd op de grootte van de kamer en het gewenste afspeel niveau dan levert een gesloten suwoofer uitstekende prestaties, ook met films.

gesloten of bass reflex subwoofer

BASS REFLEX SUBWOOFERS:

HOE GROTER, HOE BETER
In een gepoort subwooferontwerp, is een relatief grote subwooferkast nodig om een diepe systeem afstemfrequentie mogelijk te maken. Een grote poort is dan weer nodig om poortgeruis bij hoge volumes te minimaliseren. Een grote behuizing verbetert ook sterk het systeemrendement in de diepere octaven.

Het resultaat is twee tot vier maal meer piek dynamisch vermogen in de 18-36 Hz octaaf regio in vergelijking met een gesloten subwoofer uit dezelfde familie / prijsklasse. Grote gepoorte subwoofers zijn daarom een een goede keuze voor systeem applicaties in grotere kamers (waar minder room gain aanwezig is).

MAAR WAT MET MUZIEK?
Een van de meest hardnekkige mythes in de audio-industrie is dat bass reflex subwoofers slecht presteren met muziek. Deze reputatie is er grotendeels gekomen nadat veel kant en klaar satellietsysteempjes met subwoofers op de markt werden gebracht voor het grote publiek. Deze subwoofers klinken niet alleen slecht met muziek, ze klinken slecht met elk geluidsmedium, gewoon omdat het slechte subwoofers zijn. Eigenlijk zijn ze de naam suwoofer niet waardig.

Goede subwoofers van merken zoals SVS en Klipsch hebben een vlakke frequentierespons, lage vervorming, uitstekende bandbreedte lineariteit en een zeer diepe afstemfrequentie (typisch 20 Hz of dieper). De diepe systeem afstemfrequentie verschuift de door poorten veroorzaakte fasedraaiing en desbetreffende groep vertraging onder de typische muziek bandbreedte, waar we er relatief ongevoelig voor zijn.

CONCLUSIE:

Zowel gesloten als bass reflex subwoofers hebben sterke voor en nadelen, welk subwoofertype het beste is voor een bepaalde applicatie hangt sterk af van verschillende variabelen. De grootte van de kamer, gebruik van het systeem, het weergave niveau, inrichting en esthetische overwegingen, beschikbare ruimte en de beperkingen op de totale omvang van de subwoofer. Beide soorten subwoofers kunnen een uitstekende weergave leveren, zonder concessies te ervaren op het gebied van muziek en films.

WAT MOET IK KOPEN?

Natuurlijk kun je geweldige gepoorte en gesloten subs kopen. Maar laten we zeggen dat u een subwoofer koopt van een zeer gewaardeerd en gerenommeerde fabrikant. Zoals met alle dingen in het realiseren van geweldig geluid komt het vooral neer op de luisterkamer. Een grote ruimte (meer dan 70m3) zal waarschijnlijk gepoorte of grote gesloten subwoofers nodig hebben, en meer dan één zou de voorkeur hebben. Als uw kamer kleiner is dan hebben meestal één of twee grote gesloten subwoofers de voorkeur.

Als je een paar leuke kleine luidsprekers hebt en geniet van het luisteren naar muziek en in mindere mate naar films kijkt, zul je waarschijnlijk makkelijker een gesloten sub vinden die makkelijk met je luidsprekers harmonieert. Als je daarentegen houdt van diepe, luide baseffecten en over een grote kamer beschikt, dan kom je waarschijnlijk terecht in een gepoort ontwerp.

Uiteindelijk is de keuze aan u natuurlijk, het aanschaffen van de juiste subwoofer is slechts een kleine overpeinzing. Plaatsing, akoestiek, afstemming van de kamer en het instellen van de EQ (als je daar over beschikt) spelen allemaal een uiterst belangrijke rol in hoe alles zal klinken.

 


Verkrijgbaar in onze shop!


Bewaren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »