SVS SB-2000 en SVS PB-2000 subwoofers
Dit is een vergelijkende recensie over de SVS SB-2000 en SVS PB-2000 subwoofers. Ik kijk al meer dan 20 jaar naar films in mijn eigen home-cinema ruimte en daar zijn verschillende redenen voor. Ten opzichte van de plaatselijke bioscoop heb ik geen last van storende geluiden (friemelen aan pakjes chips, geroezemoes) en ik kan de film zelf onderbreken als ik even een pauze wil inlassen. De grootste reden waarom ik liever thuis kijk is de geluidsoverdracht. Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat alle bioskopen slecht klinken; het is gewoon zo dat mijn home-cinema op alle vlakken beter klinkt, en zeker als het om de bas gaat.
De plaatselijke cinemacomplexen kunnen luid spelen en hebben een voldoende hoeveelheid aan bas. Maar het is de fysica van de laagfrequente weergave die roet in het eten gooit. De subwoofers in een cinemacomplex moeten te veel lucht comprimeren en zijn daarom niet in staat om u hetzelfde daverende basgevoel te brengen dat u tot in de borst voelt. Mijn thuisbioscoop is natuurlijk heel wat kleiner en bijgevolg klinkt elke sub die ik ooit heb getest prominenter dan wat ik heb ervaren in een cinemacomplex.
SVS is een in Ohio gevestigde fabrikant van subwoofers en luidsprekers en is actief in sinds 1998. In de VS gebeurt de verkoop enkel rechtstreeks van fabrikant naar consument en door het uitschakelen van de distributeur als tussenpersoon zijn ze in staat om veel meer bas te bieden voor het geld in vergelijking tot andere merken. Zelf ben ik in contact gekomen met SVS door hun prominente aanwezigheid op diverse forums. Tot op de dag van vandaag zijn zij zeer bekend in de A / V-wereld door het leveren van uitstekende klantenservice.
Toen de Belgische importeur me vroeg of ik beide SVS SB-2000 en de SVS PB-2000 modellen wilde testen kon ik daar natuurlijk niet aan de verleiding weerstaan. Gelijktijdig een gesloten en gepoorte subwoofer testen uit dezelfde stal is natuurlijk ook een unieke gelegenheid.
De SB-2000 is het midden-model van de gesloten subs in de SVS lijn, en situeert zich tussen de SB-1000 en de veel duurdere SB-16 Ultra. De SB-2000 kubus is door zijn compacte formaat en afgeronde hoeken interieur-vriendelijk, en zijn geringe gewicht laat toe om hem makkelijk te verplaatsen terwijl je probeert om de optimale positionering te vinden. De speciaal ontworpen 12-inch high-output driver is “afgestemd en geoptimaliseerd” om met zijn 500-watt RMS (1100 watt piek) versterker een mooie basweergave en voldoende punch te bieden.
SVS biedt vijf gepoorte modellen, variërend van 549 EURO (SVS PB-1000) tot 3499 EURO (SVS PB-16 Ultra), De PB-2000 hoort bij de betaalbaardere met een prijskaartje van 899 EURO. In tegenstelling tot zijn gesloten SB-2000 variant, is de PB-2000 veel omvangrijker en rechthoekig gemaakt, dat maakt hem wat onhandiger om te verhuizen dan zijn broer. De PB-2000 is voorzien van een 12-inch driver en 500 Watt RMS versterker, de vergelijking tussen beide is intrigerend.
Beide subs komen in één kleur en afwerking, een matzwarte vinyl met houtstructuur en hebben een verwijderbaar metalen rooster voor de woofer ter bescherming tegen allerlei nieuwsgierige beestjes en kinderen op ontdekking in huis. Op de rugzijde vinden we een Sledge subwoofermodule met volume, fase en LPF crossover bedieningselementen, ook een tuimelschakelaar voor de auto-off always-on, een 12-volt trigger, stereo line-level inputs en outputs, en aansluiting voor een afneembaar netsnoer zijn aanwezig.
Eénmaal de subs op hun plaats stonden en waren aangesloten op de geliefde Anthem AVM 60 was het een kwestie van de crossover frequentie in te stellen op 80 hertz THX standaard, en de kanaalbalans voor elke subwoofer in te regelen. Spelen maar…
Ik begon met muziek te luisteren met de Blu-ray van de Eagles ‘Farewell I Tour: Live vanuit Melbourne en ging meteen naar track 21. De DTS-HD Master Audio 5.1 mix is voorzien van veel bas doorheen het hele lied, beide subs speelden de pannen van het dak. De gesloten SB-2000 is zeer strak en krachtig, maar heeft niet helemaal de impact die mijn gepoorte SVS PB-16 Ultra biedt. De PB-2000, daarentegen klonk bekender in de oren. De bas was zo strak en toch kon ik hem doorheen heel mijn lijf voelen. Hoe meer ik luisterde naar de SB-2000, hoe meer ik hem toch de voorkeur gaf. De drum-kick was meer uitgesproken en vlotter versus de lichte boomerigheid van de gepoorte sub.
Vervolgens werden een aantal FLAC-bestanden afgespeeld door middel van een zelf ontworpen muziekserver, bij de pop cd van Pink ‘Raise Your Glass’ gaat het basspoor heel diep. Nogmaals, is de SB-2000 zeer strak en solide, maar kan niet dezelfde energie neerzetten als de PB-2000. Het is alsof de SB-2000 voor mijn vrij grote kamer van 60m2 kamer iets te zwak is. Uiteindelijk zijn beide subs ook niet echt bedoeld voor dergelijke enorme ruimtes. De PB-2000 deed het iets beter in dit opzicht, maar zelfs met zijn grotere behuizing kwam hij niet in de buurt van mijn veel grotere SVS Ultra. Toegegeven, de Ultra behuizing is groter, en kost ook een pak meer, het is dus niet echt een eerlijke vergelijking.
Laten we nu even de prestaties bij films bekijken. Het begin van Transformers : Revenge of the Fallen is geladen met bass-effecten, en eerlijk gezegd was ik niet echt onder de indruk van de SB-2000. Hij leverde veel bas, maar niet het gevoel dat je het tot in je botten kon voelen die grotere en duurdere subs bieden. De PB-2000 kwam er hier beter uit en bij een keuze op filmgebied geef ik de voorkeur aan de PB-2000. Zelf heb ik liever meer impact en geen van beide subs hadden de mogelijkheid om dit waar te maken in mijn (iets te grote) kamer.
Gelukkig heb ik een secundair systeem in huis dat is gelegen in een wat kleinere kamer (35m2), laten we de subs daar eens proberen. Daar was het resultaat inderdaad uitstekend! In de kleinere ruimte produceren beide subs veel diepere basweergaves. Ditmaal kon ik het in mijn borst voelen. Dit was héél duidelijk bij één van de meest prominente films van 2014, Interstellar. De DTS-HD Master Audio 5.1-track is volgeladen met diepe bas, en beide subs behandelen dit met gemak in de kleinere kamer. De SB-2000 bood een veel meer bevredigende ervaring en had geen last van een lichte boomerigheid die de PB-2000 vertoonde. Na een ARC Kalibratie via de Anthem AVM 60 was dit ook opgelost bij de PB-2000.
Conclusie, rekening houdend met de juiste omstandigheden, zijn de SVS SB-2000 en SVS PB-2000 subwoofers een geweldige aanvulling in een niet al te grote luisterruimte. Bij muzikale nummers kon ik de dichtheid van de bas die de SB-2000 leverde in de kleinere ruimte enorm apprecieren, maar het verwaterde in de grotere luisterruimte. Terwijl de bas aanwezig was, had zij niet het viscerale effect waar ik van hou. Trouw aan zijn gepoort ontwerp, gaat de PB-2000 een beetje dieper en harder bij de lagere frequenties, maar nog steeds ontbrak de vertrouwde punch van mijn SVS PB-16 Ultra. Beide subs bewezen echter hun moed en kracht in de kleinere kleinere kamer. Ze verplaatsen was een makkie, voor de PB-2000 was het misschien iets te veel van het goede, en diende getemd met het kamercorrectiesysteem van Anthem.
Tot slot was ik aangenaam verrast door de prijs / prestatie-verhouding van de SVS SB-2000 en SVS PB-2000 subwoofers en in de geschikte kleinere kamer zou ik moeilijk kunnen kiezen welke te plaatsen. Wat betreft het debat gepoort versus gesloten, nou ja, als je voornamelijk naar muziek luistert, dan heeft voor mij het gesloten model een lichte voorkeur; in het geval van de filmliefhebber, dan heeft de PB-2000 met zijn low-end punch haar voordeel.
Verkrijgbaar in onze shop!
Zelf ben ik van het enkele subwoofer principe afgestapt en wil alleen nog maar een dual sub setup.
Twee SB-2000’s (liefst diagonaal over de ruimte) zullen aanzienlijk beter klinken en veel minder fluctuaties in de frequentierespons in relatie tot verschillende luisterposities. Gepoorte kasten (>=4e orde) zijn gevoeliger voor plaatsing en kennen een wat grilliger frequentierespons (staande golven). Zeker wanneer je deze te dicht bij muren plaatst klinken ze een stuk boomeriger dan een speaker in een 2e orde behuizing. Twee gepoorte behuizingen kan natuurlijk ook, maar plaatsing blijft toch lastiger dan bij sealed.
Helemaal juist. Beter twee kleinere subs dan een grote. En als je alle roommodes wil uitvlakken gebruik je best vier subwoofers. Een subwoofer in het midden van elke muur of twee subwoofers vanvoor en twee vanachter in de hoeken of op 2/4 en 3/4 van de hoeken. Zo krijg je de best mogelijke frequentierespons in heel de luisterkamer. Maar met de methode van Simon kom je al aardig in de buurt van zo’n set-up zij het dan met wat minder SPL.